Stellenbosch Papers in Linguistics Plus, Vol. 49, 2016, 167-197
doi: 10.5842/49-0-685

Are South African print newspaper narratives reframed for
Internet news portals or not?

llse Feinauer

Department of Afrikaans and Dutch, Stellenbosch University, South Africa
E-mail: aef@sun.ac.za

Abstract

This paper deals with the translation of newspaper texts from Afrikaans/English newspapers
for Afrikaans/English Internet news portals. In this paper | discuss to what extent newspaper
reports, selected for translation and subsequent publication on the Internet, undergo a reframing
process and how these reports are edited, rewritten, reshaped and repackaged (transformed) for
a new cultural context (Bielsa and Bassnett 2009). This study has a sociological and cultural
perspective in that it deals with Baker’s (2006) narrative frame model in detecting which
narrative frames can be identified in the translation of these texts from South African
newspapers for a more global readership. Baker sees framing as an active strategy that implies
agency through which translators consciously participate in the construction of reality within a
specific socio-cultural group. The way in which and the reasons why the news teams for the
Internet news portals (re)direct or reframe the perspective of reality as constituted within South
African print newspapers is the main research topic.

Keywords: news translation, transediting, narrative frame model, print newspapers, e-news
platforms, ideology

1. Introduction

This paper deals with the transcreation, or rather transediting, of news texts from print
newspapers for News24 and Nuus24/Netwerk24, respectively English and Afrikaans multilevel
digital platforms. News24 was established 12 years ago as the main Internet news platform for
Media24, which is a division of Naspers, one of the oldest South African Afrikaans- and
Afrikaner-oriented publishers of magazines and newspapers. The Afrikaans Internet news
portal Nuus24 was established in September 2010 and replaced by Netwerk24 in July 2013. In
this paper | investigate the extent to which print news reports, selected for translation and
subsequent publication on the Internet, undergo a reframing process. | also investigate how
these reports are edited, rewritten, reshaped and repackaged (transformed) into a new context
(Bielsa and Bassnett 2009:11).

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

168 Feinauer

This study has a sociological perspective in that it deals with Baker’s (2006) narrative frame
model. Its aim is to detect which narrative frames can be identified in the translation and
adaptation of texts from a print newspaper genre to an Internet genre for a more global
readership, or at least for a more technologically-advanced South African readership. Narrative
theory and framing are used to investigate the ways in which translators highlight, weaken or
transform aspects of the narrative(s) encoded in the source text (ST). Baker (2006:106) sees
(re)framing as an active strategy that implies agency through which (in this case specifically)
editors consciously participate in the construction of reality. Gambier (2006) suggests that
media frames focus on what is discussed and how it is (or is not) discussed. According to
Tymoczko (2007), translators (read ‘editors’) can be effective activists and empowered agents
of social change.

This article can be read alongside two publications, Van Rooyen and Naudé (2009) and Van
Rooyen (2011). In these publications the authors investigate the transediting processes taking
place in adjusting texts by the South African Press Association (SAPA) for the news bulletins
of OFM News (Van Rooyen and Naudé 2009), and describe the functioning of translation in
the radio newsroom of Radio Sonder Grense (RSG), the Afrikaans service of the South African
Broadcasting Corporation (SABC) (Van Rooyen 2011). In both these articles the authors
illustrate how Nord’s functionalist model, and more specifically her looping model, can be used
to mediate in a multicultural newsroom. In this article, the way in which the news teams of
News24 and Nuus24/Netwerk24 (re)direct the perspective of reality as constituted within
Afrikaans and English print newspapers is the main research topic. It links more closely to a
paper by Chen (2009) in which he investigates the construction of ‘self” and ‘other’ in the
transediting of news texts concerning political conflicts.

2. Contextualisation of the newspaper group

Naspers —short for Nasionale Pers (‘National Press’) — has grown from an organisation founded
in 1915 with the primary goal of publishing the newspaper De Burger, a local Western Cape
daily newspaper. Other newspapers followed suit, and magazine and book-publishing
operations were founded. Naspers’s print-media operations have developed over the years to
such an extent that Naspers is now one of the leading media groups in Africa. With the advent
of electronic media, Naspers expanded its activities in the 1980s to incorporate pay-television
and, later, Internet platforms. By 1990 its products covered the whole of South Africa, with
newspapers, magazines and books in most of the 11 official languages. In 2000 Naspers
organised and branded its print media businesses under the Media24 umbrella, and to simplify
its group structure, Naspers consolidated all of its print media, book publishing and private
education under Media24 in 2005 (History and Development 2010).

The daily newspapers Die Burger, Beeld and Volksblad have remained Afrikaans, but these
days they are not so much focussed on white and Afrikaner readers. They have adapted fairly
seamlessly to the new South Africa, with the newspapers now assuming the role of watchdog
for minority groups and being some of the main critics of the ANC regime. They have indeed
come a long way since 1948, when Die Burger started playing the role of “spokes newspaper”
for the then-governing National Party and its infamous policy of apartheid. From the 1980s
onwards and during the 1990s in particular, these ties were gradually severed, and Naspers and
its publications started committing themselves to a new national unit encompassing all the
people of South Africa.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 169

The English newspapers used as STs are City Press and The Witness. First published in 1982
as Golden City Press, City Press is a Sunday newspaper aimed at black readers. Its name was
changed in 1983, and Media24 acquired the paper in 1984. South Africa’s oldest newspaper,
The Witness, serves English readers throughout KwaZulu-Natal, with most of its readers in
inland KwaZulu-Natal. Owned by Media24, it was formerly known as the Natal Witness. These
newspapers were chosen intentionally because they belong to Media24. By only selecting
offshoots of Media24, no variation in company ideology is introduced, even though different
publications are investigated as STs (mediaclubsouthafrica 2011).

The players investigated here within this social field of media discourse are the editorial teams
and journalists of the original Afrikaans and English newspapers, the editorial teams and
transeditors of News24 and Nuus24/Netwerk24, as well as the readerships of both the source
and target news texts. Data were collected from all these sources. Source text readers of the
Afrikaans newspapers are primarily Afrikaans-speaking and reside in metropolitan areas. They
include mostly white and some coloured male and female South Africans from a middle to
higher socio-economic class, in the age group 35 and older. The daily readership of the biggest
Afrikaans print paper, Die Burger, is 550 000, which adds up to 3.3 million a week (Average
issue readership of newspapers and magazines profile 2009). Source text readers of the biggest
English newspaper used here, City Press, are primarily English-speaking and reside in
metropolitan areas. They are mostly black females from a middle to higher socio-economic
class, in the age group 25 and older. The readership for this Sunday newspaper amounts to
1 867 000 a week.

The target text (TT) readership for News24 is primarily local South African readers who access
their news electronically, South Africans travelling locally and internationally, as well as
expatriates. They are from a higher socio-economic class and mostly white metropolitan
English- and Afrikaans-speakers (Internet users, international travellers, highly schooled and
skilled), in the age group 30 and older. To a lesser extent, News24 is also read by an
international readership with special interest in South Africa. Daily readership figures are
200,000. During March 2010, for instance, 2.4 million people, of which 1.7 million were local,
accessed the site (Momberg 2010).

The TT readership for Nuus24/Netwerk24 is primarily (90%) local Afrikaans South African
readers who access their news electronically, Afrikaans South Africans travelling locally and
internationally, as well as Afrikaans expatriates. They are from a higher socio-economic class
and are mostly white, male, metropolitan Afrikaans-speakers (Internet users, international
travellers, highly schooled and skilled), in the age group 30 and older. Monthly readership
figures are 360,000 — more or less 12,000 a day (Oldewage 2011). Keep in mind that Nuus24
was only launched in September 20009.

3. Theoretical base

According to Johnson and Ensslin (2007:13), “in their function as public agencies of
observation, interpretation, performance, representation and dissemination, the media exhibit a
variety of signifying practices, which are unconditionally purpose-driven. Depending upon
their particular point of emphasis, media producers therefore combine ‘conative’, ‘emotive’ and
‘conceptual’ meanings so as to achieve a maximum effect on the target audience”. This can be
linked to Fox (2009), who claims that so-called “objective reality” is superseded by a

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

170 Feinauer

constructed reality unique to the paper and its readers. A process of constant recall of ‘common
knowledge’ (knowledge shared only by the newspaper and its readers) leads readers to assume
as factual knowledge what is in fact the discursive end established by the newspaper. Since
news organisations are socially, culturally and politically situated, the so-called “suitable” and
“acceptable” texts published in any newspaper, whether translated from a news agency or
sourced and written as original texts by local journalists, are by no means completely neutral
accounts of facts, but rather constitute a reality that has been constructed from the favoured
perspectives of the news organisation.

This constructed reality is presented in the form of a narrative which is usually framed in a
specific way. According to Baker (2006), human knowledge is narrative in nature and is
therefore inclined to represent a particular perspective. There is no neutral ground, no neutral
knowledge and consequently no neutral translation. Every translation is in one way or another
a re-narration and a re-telling of the source text. Journalists and media translators can resort to
various strategies to strengthen or undermine specific aspects of the narratives they mediate.
Baker (2006:106) defines framing as “an active strategy that implies agency and by means of
which we consciously participate in the construction of reality” (own emphasis). This means
that the same set of events can be framed in different ways to promote competing or even
complementary narratives. Baker (2006:107) refers to this as frame ambiguity, and this is what
is investigated in this article. There is always a decision that needs to be taken on how the report
on what is said or written should be interpreted and (re)presented, while the agents remain fully
aware of the fact that these narratives would have specific effects on the diverse parties. We
must remember that, just like some discourses are defined by the commentary on them,
journalism is also a form of commentary. This commentary can be adjusted according to the
ideological frames of newspapers by, for instance, omitting, adding or giving more relevance
to some parts.

Baker’s (2006, 2007) literature was developed as part of the sociological turn in Translation
Studies. She investigates the ways in which translators and interpreters emphasise, undercut or
modify narrative aspects in STs. Different framing strategies are used in the transcreation
process, and by doing this, the transediting team takes part in the reconstruction of sociological
and ideological reality. According to Baker (2006:3), narrative theory “[r]ecognizes that
people’s behaviour is ultimately guided by the stories they come to believe about the events in
which they are embedded, rather than by their gender, race, colour of skin, or any other
attribute”. Narrative is defined by the “[p]ublic and personal stories we tell ourselves, not just
those we explicitly tell other people, about the world(s) in which we live” (Baker 2006:19).

Baker’s (2006, 2007:151) model of analysis mainly relies on the concept of narrative as seen
within the fields of social and communication theory, rather than narratology or linguistics.
“Narratives” are defined as ‘public and personal stories’ that present and construct our
perceptions of the world (see also Fisher 1984, 1985, 1987; Bruner 1991 and Somers and
Gibson 1994). Baker (2006:38) adds that, whether the motivation is commercial or ideological,
translators and interpreters play a decisive role in articulating and contesting the full range of
public narratives circulating within and around any society at any moment in time.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 171

4. Data analysis

Media or news frames focus on what is discussed and how it is (or is not) discussed. By the
framing of news discourse, the editing team creates a context for their readers. News frames
provide a context in which to understand issues, shape the inferences made, reinforce
stereotypes, determine judgements and decisions and draw attention to some aspects of reality
while obscuring other elements (Gambier 2006:11). To what extent does news undergo a
reframing process by means of the translation or transediting process? To what extent does a
transeditor reproduce, change or adapt the frames? (Gambier 2006:12). According to Baker
(2006:105), transeditors (in this case, the editing teams of News24 and Nuus24/Netwerk24) face
ethical choices with every assignment to either reproduce existing ideologies as encoded in the
narratives elaborated in the text or utterance, or to dissociate themselves from those ideologies
or frames. Translators/editors resort to specific strategies to support or undercut particular
aspects of the narratives they mediate — explicitly or implicitly.

For this type of study, narrative theory could enable the researcher to conceptualise an identity
in the TT which is, for example, not local and culture-specific, but more universal or global
(culture-generic). One could even apply the frame of the ‘Us vs. Them-polarisation’ (Van Dijk
1998 in Chen 2009), where narratives framed within the Us-perspective could be used for the
STs, and the TTs could be reframed to be read and understood by the Others — those outsiders
not belonging to the South African, and specifically the Afrikaner or Afrikaans-speaking,
community. If this were the case, it would mean, as Bielsa and Bassnett (2009:2) put it, that
“[i]nformation that passes between cultures through news agencies is not only ‘translated’ in
the interlingual sense, it is reshaped, edited, synthesized and transformed for the consumption
of a new set of readers”. This reshaping of information can also be seen as decontextualisation
and then recontextualisation to fit the target reader.

4.1. News24 — Afrikaans into English

The content for News24 and Nuus24/Netwerk24 is adapted or recreated text taken from local
or international news agencies. It involves intralingual translation (English into English, or
Afrikaans into Afrikaans) as well as interlingual translation (from Afrikaans/English newspaper
articles originally written in Afrikaans/English, and then translated into English/Afrikaans).
The interlingual translations are done by freelance translators translating fairly closely to the
STs. The TTs are then repackaged by the editorial teams of News24 and Nuus24/Netwerk24,
i.e. intralingual translation. As Kang (2007:221) puts it: “this involves using language
strategically to convey special meanings and to project certain images deliberately”.

One hundred and twenty randomly-chosen news reports were analysed: Afrikaans STs and
English TTs as they appeared on the Internet as part of the news coverage of News24. Of these,
only two texts were completely rewritten or transcreated to such an extent that the rewriter’s
name was added to that of the ST journalist. For the majority of texts it was more a case of
transediting with less radical changes, since the readerships do not differ greatly on a cultural
level. The lexis were for example not stripped of any cultural implications to be built up from
scratch to fit the specific culture of the target reader. If this were the case, Gopinathan
(2006:236) would refer to this adaptation process as transcreation. The editorial team and not
the translators as such adopted the role of interventionists. The modifications were not in the
first instance done to better suit the needs of the receivers, but rather to carry an ideological

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

172 Feinauer

message. These choices made by the editing team boil down to how certain values and ideas
are constructed or framed. These changes are much more subtle, but ideologically speaking,
they are much more far-reaching. Fairclough (1995:25) sees media discourse as a social field
of both ideological processes and linguistic processes, and a definitive relationship between
these two processes exists in the sense that the linguistic choices made in the texts carry
ideological meaning.

To what extent then were the English texts that appeared on the news platform News24 framed
differently from their Afrikaans counterparts?

4.1.1 Translation strategies

On a basic level, notions of place, space and time were reconfigured in the process of
transediting. Only parts of the message to which the target readership could relate were
transferred, and this was done in such a way that the relevance to them was enhanced. These
strategies added to the reframing of the texts for the News24 reader. From the specific types of
adaptations applied to the STs, one can deduce that this news platform is not primarily meant
for South Africans using News24 as their primary local newspaper. One of the main strategies
applied is omission. Many of the reports were seriously shortened by the omission of
information regarded as non-newsworthy, non-essential, or too local. Locality was not regarded
as essential, e.g. burial information and specific addresses of where something had happened
were omitted. Locality is important for the Afrikaans newspapers since they are focused on
specific areas in South Africa: Burger focuses on the Western, Eastern and Northern Cape;
Beeld focuses on Gauteng, Limpopo, and North-West; and Volksblad focuses on the Free State
and Northern Cape.

Afrikaans print newspaper? English News24 Original Afrikaans
Free State paedophile @ Paedophile won’t go to jail Vrystaatse pedofiel gevonnis
sentenced

Die Volksblad, 2009/02/03

Pretoria gospel singer Irene @ Singer Irene van Wyk Die Pretoriase gospel-sangeres
van Wyk Irene van Wyk

Beeld, 2008/10/30

Pretorius was shot dead at Chris died in a shooting on Monday at | Pretorius is gister omstreeks
about 01:00 in his house in about 01:00 at his home in @ 01:00 in sy huis in

Bosloerie Street in @ Stonehenge, Nelspruit. Bosloeriestraat in Stonehenge,
Stonehenge, Nelspruit. Nelspruit, doodgeskiet.

Beeld, 2009/01/27

! English translations are supplied for the original Afrikaans texts throughout.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 173

Rain wreaked havoc in
Klerksdorp

It seems as though Flamwood
was hit the hardest.

Just after 20:00 guests were
evacuated from the Protea
Hotel in town after the ground
floor flooded. The AFM’s
Oasis congregation saw to it
that guests could have
breakfast.

Freak storm floods hospital

%]

Just after 20:00 guests were evacuated
from the Protea Hotel in town after the

ground floor flooded. @

Reén saai groot verwoesting in
Klerksdorp

Dit lyk veral of Flamwood die
hardste geslaan is.

Gaste is net n4 20:00 uit die
Protea-hotel in die stad geneem
nadat die grondverdieping
oorstroom is. Die AGS se Oase-
gemeente het gisteroggend
gesorg dat die gaste ontbyt kan
eet.

Beeld, 2009/01/23

British athlete wanders naked
in Potch

Brit takes nude jump for glory &

Britse atleet dwaal kaal by
Potch-huis

Beeld, 2009/01/27

Some of the choices made during the transediting could be considered as purely linguistic, but
they are not only linguistic; they also contribute to the narrative. Just by the omission of one
abbreviation and by changing the active voice into passive, a narrative can be intentionally
reframed to appeal to more readers. The following heading was adapted to suggest that the well-
known businessman Johan Rupert had been involved in a car crash instead of his son driving
one of Rupert senior’s cars:

Afrikaans print newspaper English News24 Original Afrikaans

Rupert jr. het toe nié Ferrari
afgeskryf nie

Rupert Jr. did not write off
Ferrari

Rupert & Ferrari not written off

Beeld, 2008/11/04

From the meagre use of explicitation (addition) as a strategy, one can deduce that the intended
reader is well acquainted with South Africa. Explicitation is mainly used for the names of
smaller opposition political parties and acronyms, mainly abbreviated in the printed
newspapers, but fully written-out on the Internet. The ANC (African National Congress),
however, was kept abbreviated:

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

174 Feinauer

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Ms Rose Gudhluza, ID
chairperson in Gauteng ...
because he admitted to the
Mail and Guardian that he had
forged the signatures of
prominent people while he was
chief of Geda.

Rose Gudhluza, Independent
Democrats chairperson in Gauteng ...
because he admitted to the Mail and
Guardian that he had forged the
signatures of prominent people while he
was chief of the Gauteng Economic
Development Agency (Geda).

Me. Rose Gudhluza, OD-
voorsitter in Gauteng, het gister
by die Johannesburgse sentrale
polisiekantoor 'n klag van
bedrog teen Niehaus gelé omdat
hy aan die Mail & Guardian
beken het dat hy as Geda-hoof
hoélui se handtekeninge vervals
het.

Beeld, 2009/02/16

Mr Ryan Coetzee, DA MP,
said the ANC would rather
look after corrupt cadres than
eradicate the problem.

Ryan Coetzee, Democratic Alliance
MP, said the ANC would rather look
after corrupt cadres than eradicate the
problem.

Mnr. Ryan Coetzee, DA-LP, het
gesé die ANC sal eerder na
korrupte kaders omsien as om
dié probleem uit te roei.

Beeld, 2009/02/16

In only one case did the editor think the Internet reader might not be as well informed as the
reader in South Africa, and Afrikaans singer was added to the name of Steve Hofmeyr. The
identities of other well-known Afrikaans singers, preachers and ex-sportspeople, however, are
not explained (e.g. Kurt Darren, Angus Buchan and Joost van der Westhuizen).

In some instances, extra information that might interest the English reader was added:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

... when he threw a cup of tea
in the face of Esmaré
Weideman, editor of
Huisgenoot.

... when he threw a cup of tea in the
face of Esmaré Weideman, editor of
Huisgenoot, YOU and Drum.

... waarin hy ’n koppie tee in die
gesig van me. Esmaré
Weideman, redakteur van
Huisgenoot, gegooi het.

Beeld, 2008/12/22

Here the English magazines were added to the Afrikaans title, which is the only one that appears

in the Afrikaans ST.

The main reason | believe that target readers are primarily South African is that cultural words
and phrases are mostly kept in Afrikaans and transferred without any explicitation. This would
indeed seem very foreign to a non-South African reader, and even to a reader with very little

knowledge of Afrikaans:

http://spilplus.journals.ac.za



http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 175

‘Fear of swart gevaar drove Nel’ (Heading)
(swart gevaar means “black danger”)

... Nel could not handle his fear of the “swart gevaar”.
... this fear of black people had changed into hatred of the “swart gevaar”.

The Garsfontein High School support team, which includes a psychologist, also called two
dominees to the school to assist with counselling.

(dominees means “ministers/reverends”)

He ran to Chris’s bedroom where he and his wife Karenita, 38, were sleeping. “Oom Chris
jumped up and ran past me. As he went through the door, shots rang out.”

(This story was told by a nephew of Chris. The foreign oom (‘uncle’) was not kept as a
description of family relationship but rather as a respectful form of address used by
Afrikaans-speakers to address older men.)

In one instance, a word borrowed from isiZulu was also transferred:

Because of the illegal occupation, the people had never before complained about the lack of
facilities. This was raised by the community at an imbizo on Wednesday.

(An imbizo is a meeting, usually called together by a traditional leader. It is nowadays used
as a general term for meetings where the community is involved.)

Only once was a transferral from Afrikaans explained. The reason for this might be that the
news concerned FW de Klerk, in whom a larger number of international readers would be
interested. Slapgat was explained by spineless person, but slapgat is much more offensive than
spineless person. It literally translates into “lame arse”.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

176 Feinauer

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Pik’s son calls FW a slapgat

One of former minister Pik
Botha’s sons has called F.W. de
Klerk a “slapgat” because he
walked out of the Government
of National Unity (GNU).

Botha said he used to have lots
of respect for De Klerk, but not
anymore, referring to his (De
Klerk’s) “slapgat” behaviour
which he showed by walking

Pik’s son slams ‘slapgat’ FW

One of former minister Pik Botha’s
sons has called FW de Klerk a
“slapgat” (spineless person) because
he abandoned the Government of
National Unity (GNU).

Botha said he used to have a lot of
respect for De Klerk, but that was no
longer the case because of his (De
Klerk’s) “slapgat” behaviour in
abandoning the GNU.

Pik se seun noem FW ’n ‘slapgat’

’n Seun van oudmin. Pik Botha het
oudpres. F.W. de Klerk ’n
“slapgat” genoem omdat hy uit
die regering van nasionale eenheid
gestap het.

Hy het baie respek vir De Klerk
gehad, maar nie meer nie en het na
sy (De Klerk se) “slapgatgeit”
verwys wat hy openbaar het deur
uit die RNE te stap.

out of the GNU.

Burger, 2009/01/30

Right from the heading, this report is reframed so that the negativity against De Klerk seems
harsher than in the Afrikaans report. The Afrikaans heading translates to ‘Pik’s son calls FW a
‘slapgat’’, whereas the English heading describes FW as being slapgat. Where the Afrikaans
report states twice that De Klerk ‘walked out’ of the Government of National Unity, the English
report states twice that De Klerk ‘abandoned’ the Government of National Unity.

4.1.2 ldeological reframing

The example above illustrates how the choice of lexical elements can lead to a more ideological
influence on the reader, in this case a more negative perception of former president FW de
Klerk. This shows that, on a deeper level, textual material can be selectively appropriated or
manipulated by omissions, additions, accentuations or enhancements of particular aspects of a
narrative encoded in the ST as part of the larger narrative(s) in which it is embedded (Baker
2006:114). The reports published in English in News24 were rechanneled according to an
ideological agenda which seems less apparent in the Afrikaans STs. Compared to the Afrikaans
newspapers, in News24 a much more negative image of post-1994 South Africa is portrayed.
This concerns issues of crime, politics and racial issues which were intensified during the
transediting process. This constructed reality is maintained throughout and is reinforced by the
omission, distortion or misrepresentation of facts where necessary. The adaptations serve to
confirm and reinforce News24’s seemingly pre-established discourse, namely the
intensification of crime, racial issues and the political situation regarding the ANC government.

In some articles, only the headings are adapted to intensify the horror of the various crimes.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not?

413 Crime

177

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Farmer dies when he tried to
stop three robbers

Rohbers shoot feisty farmer

Boer sterf toe hy drie rowers wou
keer

Beeld, 2008/11/03

Kidnapping nightmare

3 women survive horror attack

Ontvoer-nagmerrie

Beeld, 2009/02/18

In others, the heading as well as the introductory sentence are adapted by adding information:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Man who lost arm under
train under train thinks
robbers pushed him

I must be dreaming, maybe it’s
only a nightmare

Man pushed from train, loses arm

A man who was pushed out of a train
and lost his arm, says he lay on the
platform at Benoni station thinking
that he must be dreaming, or maybe it
was a nightmare

Man wat arm onder trein
verloor dink rowers het hom
uitgestamp

Ek droom seker, dis dalk net ’n
nagmerrie.

Beeld, 2009/01/21

In some others, this is achieved by reordering information and changing the passive voice into
the active voice to intensify the horror of the event:

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

178 Feinauer

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Student is fighting for his life
after taxi hits and drags him

He was so glad to be at
university that his whole
personality has changed.

Therefore Mr Zwaai Kruger
found it so difficult to believe
that his 19-year-old son is now
in intensive care in the Netcare
Greenacres hospital fighting
for his life after he was hit by a
taxi and dragged for nearly 30
m.

Jason, a first-year BA student
from NMMU who matriculated
last year from Knysna High,
was seriously injured when he
was hit by a taxi on Tuesday.
He was crossing Admiralty and
University roads on his bicycle
at a pedestrian crossing
around 17:00 when he was hit
by the taxi. The taxi driver,
apparently under the
influence of alcohol, was
arrested on the scene.

‘Drunk’ taxi driver hits student

@ A taxi driver has been arrested
after he hit a 19-year-old on a
pedestrian crossing.

Jason Kruger is fighting for his life in
Netcare Greenacres Hospital after the
taxi rammed into him while he was
on the crossing at Admiralty and
University roads on his bicycle on
Tuesday afternoon. The first-year BA
student at Nelson Mandela
Metropolitan University (NMMU) was
dragged behind the vehicle for nearly
30 metres.

The taxi driver, who was presumably
intoxicated, was arrested on the scene.

Student veg om sy lewe na taxi
hom tref en sleep

Hy was so bly om op
universiteit te wees dat sy hele
persoonlikheid verander het.

Daarom is dit vir mnr. Zwaai
Kruger van Sedgefield moeilik
om te glo dat sy 19-jarige seun
nou in die waakeenheid van die
Netcare Greenacres-hospitaal om
sy lewe veg nadat hy deur ’n
taxi getref en byna 30 m ver
gesleep is.

Jason, 'n BA-eerstejaarstudent
aan die Nelson Mandela
Metropolitaanse Universiteit
(NMMU) wat verlede jaar aan die
Hoérskool Knysna gematrikuleer
het, is ernstig beseer toe hy
Dinsdag deur ’n taxi getref is.
Hy het die voetoorgang by die
kruising van Admiraliteits- en
Universiteitsweg omstreeks 17:00
op sy fiets oorgesteek toe die taxi
hom getref het. Die
taxibestuurder, wat
vermoedelik onder die invioed
van alkohol was, is op die toneel
in hegtenis geneem.

Burger, 2009/02/26

In other articles, the lexical items chosen throughout the target article add to the terror described

in the ST:

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not?

179

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Elderly person handled roughly
when ring did not come off

Ms Sheila Huart and her best
friend ms Petra Baxter (62) were
held up by two armed men in
their security complex in
Ontdekkerspark on the West-
Rand.

My mother’s face was nearly
destroyed.

Robbers try bite ring off finger

Sheila Huart and her best friend Petra
Baxter (62) were attacked by two
armed robbers in their townhouse
complex.

My mother’s face was nearly beaten
to a pulp.

Bejaarde getakel toe ring nie
afkom

Me. Sheila Huart en haar beste
vriendin, me. Petra Baxter (62),
is in hul veiligheidskompleks in
Ontdekkerspark aan die Wes-
Rand deur twee gewapende
mans oorval.

My ma se gesig is byna
vernietig.

Beeld, 2009/02/01

Alleged sex network uncovered

An alleged sex network of child-
molesting, pornography and
possibly also rape of which
many small children apparently
were victims has been uncovered
in this town.

The police have confiscated
computers and four cell phones
that were allegedly used to
widely distribute pornography,
as well as other pornographic
material such as videos and
DVDs. It is not yet known
whether some of this was child
pornography and it was sent
away for forensic analysis.

Child sex network uncovered

An alleged sex network involving
pornography, the sexual abuse of
children and the possible rape of
many small children has been
uncovered in this Free State town.

The police have confiscated computers
and four cell phones that were & used
to widely distribute pornography, as
well as other pornographic material
such as videos and DVDs. @

Beweerde seksnetwerk in VS
oopgevlek

'n Beweerde seksnetwerk van
kindermolestering,
pornografie en moontlik ook
verkragting waarin talle klein
kinders glo die slagoffers was,
is op dié dorp oopgevlek.

Die polisie het op rekenaars en
vier selfone waarmee
pornografie glo wyd
rondgestuur is, sowel as ander
pornografiese materiaal soos
video’s en DVD’s beslag gelé.
Dit is nog nie bekend of
daarvan kinderpornografie is
nie en dit is vir forensiese
ontleding weggestuur.

Volksblad, 2008/11/14

In most of the Internet articles, subheadings were added to help steer the reader more quickly
through the article or to guide the reader to a specific paragraph. These subheadings were
chosen in such a way as to summarize the contents of the article. In doing so, the horror of the
events is perceived as even more shocking, since there are no added modalities or other

modifying mechanisms.

Taxi hoots, drives over schoolgirl
‘He hit her full-on’

A last hug

Taxi driver not arrested yet

The following two instances were the only cases in which the horror of two murders were
tempered in the News24 articles when compared to the Afrikaans STs.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

180 Feinauer

In one article, only the heading was adapted:

Afrikaans print newspaper English News24 Original Afrikaans
Murdered when he wanted to ‘Help, I’ve been shot!’ Vermoor toe hy wil help
help
Beeld, 2009/01/19

In the second article, both the heading and introductory sentences were adapted by reordering
the information in the source article:

Afrikaans print newspaper English News24 Original Afrikaans

N14 murder: woman wants to ‘T held his hand for 45 minutes’ N14-moord: vrou wil landuit
leave country

‘I am angry, very angry.’ After | A man has told how he held his ‘Ek is kwaad, baie kwaad.”

the cold-blooded murder of Mr | friend’s hand for 45 minutes while

Dieter Firrutter (65) of waiting for the police to arrive, after N4 die koelbloedige moord
Roodepoort, his wife Rosie (50), | the friend was shot while helping him | vandeesweek op mnr. Dieter

is very seriously considering with his broken down car. Furrutter (65) van Roodepoort
leaving the country, although oorweeg sy vrou, Rosie (50), dit
she calls it her home. The nou baie sterk om die land te
murder was the worst of a verlaat, al noem sy dit haar huis.
series of crimes her family had

suffered. Di¢ moord was die ergste van 'n

reeks misdade waaronder haar
gesin al deurgeloop het.

Beeld, 2009/01/22

4.1.4 Politics

In Afrikaans newspapers, very offensive obscenities are never written out in full, whereas
News24’s policy is to write them out. Just by this strategy, the negative impact of the contents
can be heightened. Compare the following two incidents involving people from various races
where the racial issues were intensified in News24. The first article was about a young white
male who went on a rampage shooting black people in an informal settlement. News24 also
added information not found in the Afrikaans report.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not?

181

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

“Come out, you bloody
k****rs, | want to kill you
today, you black arses.”

Maema said Nel stopped
shooting because he ran out of
ammunition.

“Come out, you bloody kaffirs. | want
to kill you today, you black bastards.”

Maema said Nel stopped shooting
because he ran out of ammunition.
According to the charge sheet Nel
had fired at least 125 rounds. When
he ran out of ammunition, he went to
farmers in the area and asked for
more ammunition. They refused to
help him

“Kom uit, julle bleddie k****rs,
Ek wil julle vandag doodmaak,
julle swart gatte.”

Volgens Maema het Nel
opgehou skiet omdat sy
ammunisie opgeraak het.

Beeld, 2008/11/20

The actions of the notorious VIP-protection units of ANC political leaders, usually consisting
of black policemen, were intensified by the use of terror in the heading as well as the writing-

out of the obscenities:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

When | say *** out of the
road, you have to *** out of
the road!

Blue light terror for motorist

‘As ek sé *** uit die pad moet jy
uit die pad ***!’

When | say *** out of the road,
you have to *** out of the
road!

“When I say fuck off out of the road,
you have to fuck off out of the road!”

“Wanneer ek sé £** uit die pad,
moet jy uit die pad £**!”

Beeld, 2009/02/26

An article that mostly focuses on the various opposition parties was translated fairly close to
the ST, but when a referral to the ANC’s power was made, much more negative words were

used in the News24 version:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

According to him people
should vote for Cope because
it was the only party since the
democratic transition that can
take away the power of the
ANC.

He said people should vote for Cope
because it was the only party since the
democratic transition that can break
the ANC’s stranglehold.

Volgens hom moet mense vir
Cope stem omdat dit die enigste
party sedert die demokratiese
oorgang is wat die mag by die
ANC kan afneem.

Burger, 2009/02/02

Carl Niehaus, former ambassador to the Netherlands and spokesperson for the ANC, was
accused of stealing money, forging signatures of other dignitaries to get more money, being
unable to pay his debt, and littering his CV with “lies and misrepresentations”. During the
apartheid regime, Niehaus and his former wife had been jailed for their political actions as
members of the ANC. Under ANC rule he was taken up into the party “cadres”, divorced his
former wife and was married twice to black women, living a life of luxury. The newspapers

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

182 Feinauer

lapped up the fall of Niehaus, but once again, his shame and demise are greatly intensified in
the reworked articles in News24. After the heading, there are four short paragraphs in the ST
regarding his resignation as spokesperson for the ANC, his redeployment to a new job in the
ANC, and the ANC’s lack of awareness of everything being revealed in the press and by
Niehaus himself. All of this is omitted in the TT, and the News24 article starts with the next

sentence in the ST:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Carl Niehaus resigns

Introduction

Another string of lies by
Niehaus became known.

No addition

More Niehaus lies revealed

Introduction omitted

Carl Niehaus’s lies seem to know no
end.

Added to end of article:

On Tuesday The Star reported that
Cheryl Clur, owner of the Let’s Travel
travel agency in East London, said that
Niehaus had defrauded her by
convincing her to organise him a free
holiday in Mauritius.

He told her he had leukaemia and that
he needed to recover after receiving
chemotherapy. She lost R90 000.

At the time of publication, Niehaus’s
CV was still available on LitNet.

Carl Niehaus bedank

Mnr. Carl Niehaus, gewese
ANC-woordvoerder, het
gisteraand uit sy nuwe werk in
die ANC bedank nadat n6g van
sy leuens aan die lig gekom het.

Hy bly egter ’n lid van die ANC,
het me. Jessie Duarte, ANC-
woordvoerder bevestig.

Die ANC het sy bedanking
aanvaar. Niehaus is Vrydag uit
sy pos as woordvoerder na 'n
nuwe pos in die ANC geskuif.

Me. Lindiwe Zulu, ’n ander
ANC-woordvoerder, het vroeér
gesé die ANC “was nie bewus
van alles wat nou deur die media
en Carl self op die tafel geplaas
is nie”.

Nog ’n string leuens deur
Niehaus het gister bekend
geword.

Beeld, 2009/02/17

http://spilplus.journals.ac.za



http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not?

183

Another article on Niehaus also carries a much more negative heading on the Internet. In this
same article, the ANC is repudiated for not taking stronger steps against Niehaus. In the
Afrikaans text, the utterance is softened by using the passive voice, whereas the English active
version seems much more factual:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Eviction order maybe soon for
Niehaus

“The party can’t distinguish
right from wrong and it
becomes far too easy to excuse
criminal actions based on the
perception that ANC members
should be subjected to lower
moral standards than the rest
of South Africa.”

Niehaus to be kicked out of home

“The party can’t distinguish right from
wrong and it becomes far too easy to
excuse criminal actions based on the
perception that lower moral
standards are valid for ANC
members than for the rest of South
Africa.”

Uitsettingsbevel dalk gou vir
Niehaus

“Die party kan nie reg van
verkeerd onderskei nie en dit
word alte maklik om misdadige
optrede te verskoon op grond van
die idee dat ANC-lede aan ’n
laer morele standaard
onderwerp moet word as die
res van Suid-Afrika.”

Beeld, 2009/02/16

In one article that describes South Africans’ views regarding gay marriage, the strong
conservative outlook apparent in the ST is minimized in the TT. Interestingly enough, however,
the fact that black South Africans did not tolerate gays was strengthened in the News24 text.
South Africa as a country was placed in a better light, but black people were placed in a more

negative light:

Afrikaans print newspaper

English News24

Original Afrikaans

Being gay is wrong, 80% here
say

80% of SA says no to gays

Gaywees is verkeerd, sé 80%
hier

More than 80% of the
population aged 16 years and
above believes sex between two
men or two women “‘always 10
be wrong”.

Black people were more
intolerant of homosexuality than
white or coloured people, as
well as rural inhabitants and
people with little schooling.

More than 80% of the population aged
16 years and above expressed the view
that sex between two men or two
women could be considered “always
wrong”.

Black people were more intolerant of
homosexuality than white or coloured
people @.

Meer as 80% van die bevolking
bo die ouderdom van 16 glo
seks tussen twee mans of twee
vroue is “altyd verkeerd”.

Swart mense was meer
onverdraagsaam as wit en bruin
mense, asook landelike
inwoners en mense met min
skoolopleiding.

Beeld, 2008/12/09

4.2.

Nuus24/Netwerk24 —

English into Afrikaans

Could this be commercial? Maybe News24 only wants to lure more readers away from their
opposition, International News Online (I0OL), by means of increased sensationalism, almost like

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

184 Feinauer

the tabloid press. Baker (2006:106) states that the tabloid press in most countries tends to
exaggerate sensational aspects of public narratives in a bid to improve the newspaper’s
circulation. The changes described above cannot all be ascribed to an ideological agenda. If this
were the case, the same recreation processes would apply in the reworking of news reports in
the English print media for the Afrikaans Internet platform Nuus24/Netwerk24. One would
expect a much more negative image of post-1994 South Africa, where issues of crime, politics
and racial issues are intensified during the transediting process. To investigate this, 50
ideologically-coloured news reports were chosen, with the English ST in the print media and
the Afrikaans TT as it appeared on the Internet as part of the news coverage by
Nuus24/Netwerk24.

All the English reports were substantially shortened for Nuus24/Netwerk24. The shortened
reports consisted mainly of a paraphrase in Afrikaans of the original English print report, but
with a comment to “click here for the complete report” with a link to the complete report in the
Internet version of the original newspaper.

4.2.1 Headings

Most of the headings were adapted. In only three cases are the Afrikaans headings a direct
translation of the English, namely:

Action expected on Zuma’s bully bodyguards Stappe kom teen Zuma se boelie-wagte
Nuus24, 2010/03/18

Zuma shows Simelane who’s boss Zuma wys Simelane wie's baas

Nuus24, 2010/05/14
DA wins two of three by-elections in KZN DA wen twee derdes in KZN-tussenverkiesing
Nuus24, 2010/05/06

In the following eight examples, the Afrikaans headings are more explicit and sometimes also
less euphemistic than the English ones:

English print newspaper Afrikaans Nuus24 Original Afrikaans
Now Shaka statue must go Shaka statue not good enough for Shaka-standbeeld nie goed
Zulu king genoeg vir Zoeloe-koning

Nuus24, 2010/06/02

Thabo Mbeki's Shaik-down Mbeki advises Shaik on business Mbeki adviseer Shaik oor
with the ANC besigheid met die ANC

Nuus24, 2010/08/15

Khoza's daughter speaks out Khoza’s daughter denies Zuma love- Khoza se dogter ontken Zuma-
child liefdeskind

Nuus24, 2010/02/02

Malema dares Zuma Zuma worse than Mbeki — Malema Zuma erger as Mbeki —
Malema

Nuus24, 2010/04/12

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 185

Shiceka: Hey big spender

Minister apparently lies in CV

Minister jok glo op CV

Nuus 24, 2010/05/21

Pick n Pay workers to strike

Workers of Pick n Pay will also be on
strike

Werkers van Pick n Pay gaan
ook staak

Nuus24, 2010/08/31

Malema’s assets could be
attached today

Malema: Bailiff will not take my stuff

Malema: Balju sal nie my goed
vat

Nuus24, 2010/10/18

Journo forced to delete
pictures

Zuma security believed to attack
journalist

Zuma-sekuriteit val glo
joernalis aan

Nuus24, 2010/03/17

As the data show, however, the Afrikaans headings are in most cases more neutral and more
euphemistic; in other words, less negative towards the ANC government and its allies:

English print newspaper

Afrikaans Nuus24

Original Afrikaans

Mugabe celebrates birthday amid
distress

Mugabe gives party

Mugabe hou partytjie

Nuus24, 2010-02-27

Cop bungle may boost Jub Jub

Police negligence can help Jub Jub

Polisie se nalatigheid kan
Jub Jub help

Nuus24, 2010/05/12

Defiant Vavi won't say sorry

Vavi refuses to say sorry

Vavi weier om jammer te sé

Nuus24, 2010/06/11

Inside an ANC cover-up

The Mandela Archives: The
billionaire, the bureaucrat and the
missing party funds

Letter shows top ANC members
investigated for fraud

Briewe wys top ANC-lede
is vir bedrog ondersoek

Nuus24, 2010/08/22

Don't ignore SA's painful history

Don't ignore the past, says Motlanthe

Moenie die verlede
ignoreer, sé Motlanthe

Nuus24, 2010/06/02

Reporter: | was paid to pursue
Rasool agenda

Reporter was spin-doctor for Rasool

Joernalis was beeldpoetser
vir Rasool

Nuus24, 2010/06/30

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

186 Feinauer

Madiba confessed to immoral life

Book reveals Mandela’s wild years

Boek ontbloot Mandela se
wilde jare

Nuus24, 2010/05/31

Outcry about R5m soccer tickets

Government buys World Cup tickets
for R5 million

Regering koop R5 miljoen
se WB-kaartjies

Nuus24, 2010/06/03

Top Hawks officer accused of racial
slur

Top Hawk in racial uproar

Top-Valk in rasseherrie
gedompel

Nuus24, 2010/05/13

MaNTtuli pays for cheating on Zuma

Zuma wife apparently punished
earlier

Zuma-vrou glo vroeér
gestraf

Nuus24,2010/06/04

Gauteng’s head of prisons guilty of
fraud

Female head of prisons in hot water

Vroulike tronkhoof in sop

Nuus24, 2010/10/13

20 miners executed

Newspaper makes horror discovery
at controversial mine

Koerant maak gru-vonds
by omstrede myn

Nuus24, 2010/08/12

4.2.2 Reports

Headings pave the way for what is expected in the reports themselves, or they literally frame
the narrative. As already said, the Afrikaans Internet versions all consist of a much-shortened
paraphrase of the original English print report. The paraphrases of almost all of the 50
investigated reports lead to a much more neutral and sometimes even euphemistic read
compared to the English print reports:

English print newspaper

Afrikaans Nuus24

Original Afrikaans

police grossly irresponsible;

blood test blunder

Omission;

slip-up

glips

Nuus24, 2010/05/12

a journalist was assaulted;

a journalist was harassed;

an online journalist at 702 Omission;
was accosted by the SAPS VIP

Protection Unit;

three of them threatened me Omission;

’n verslaggewer is geteister

Nuus24, 2010/03/17

http://spilplus.journals.ac.za



http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not?

187

were investigated for allegedly
colluding to enrich themselves
by using ANC funds

they allegedly used ANC funds

hulle na bewering ANC
fondse gebruik het

Nuus24, 2010/08/22

advised Shaik to set up a
business empire — specifically
for the benefit of the cash-
strapped ruling party

advised Shaik to set up a business &

specifically for the benefit of the & ruling
party

Shaik aangeraai het om 'n
besigheid op te bou @

spesifiek met die doel om die
@ regerende party te

bevoordeel.
Nuus24, 2010/08/15

odious acts of the past

injustices of the past

onregte van die verlede

Nuus24, 2010/06/02

South Africans may have
come to terms with President
Jacob Zuma's infidelity, but a
new book to be released next
month about Nelson Mandela
claims the country's first
democratic president was no
saint either

Omission. A new book about Nelson
Mandela makes it clear that the sanctified
leader had no innocent love-life

’n Nuwe boek oor oud-
president Nelson Mandela
maak dit duidelik dat dié
opgehemelde leier glad nie ’n
onskuldige liefdeslewe gehad
het nie.

Nuus24, 2010/05/31

A political analyst has warned
of the chilling effect the
actions of Julius Malema could
have on democracy in South
Africa;

Malema's use of policemen to
crush his opposition

A political analyst has warned that the
actions of youth leader Julius Malema
could be "dangerous" for democracy;

the controversial Malema has used
policemen to remove his opposition

’n Politieke analis het
gewaarsku dat die optrede
van die ANC Jeugliga-leier
Julius Malema tydens die liga
se konferensie in Makhado in
Limpopo, 'gevaarlik’ kan
wees vir demokrasie

omstrede Malema polisie
gebruik om sy teenstanders
uit die weg te ruim

Nuus24, 2010/06/18

the news of Winnie Mandela's
verbal attack on her ex-
husband, Nelson Mandela;

Winnie Mandela's commentary on Nelson
Mandela

Mandela se kommentaar oor
Nelson Mandela

Nuus24, 2010/03/10

with the SABC splurging
R3.3m on more than 2,000
tickets

while the SABC spent R3,3 million on
more than 2 000 tickets

terwyl die SABC R3,3
miljoen op meer as 2 000
kaartjies spandeer het

Nuus24, 2010/06/03

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

188 Feinauer

where ANC supporters trashed
a Democratic Alliance
meeting, has been won by the
DA

where ANC supporters interrupted a
Democratic Alliance meeting, has been
won by the DA

waar ANC-ondersteuners ’'n
DA-vergadering onderbreek
het, is nou deur die DA
gewen

Nuus24, 2010/05/27

A government car for his
girlfriend, a state-funded
party for his mother and a
dodgy CV -- Sicelo Sicheka's
qualifications for membership
of the interministerial task
team on corruption are
looking threadbare

Omission

Nuus24, 2010/05/21

Malema was found guilty of
hate speech for saying
President Jacob Zuma's rape
accuser had enjoyed herself.

Malema was found guilty of hate speech.
Omission

hy skuldig bevind is aan
haatspraak.

Nuus24, 2010/10/18

Malema lashed out when the
Star asked him how he could
afford to buy a R3,6m house
cash.

Malema was upset when the Star asked
him how he could afford to buy a R3,6m
house cash.

Malema het baie ontsteld
geraak toe The Star vroeér
die week gevra het hoe hy dit
kan bekostig om ’n huis van
R3,6 miljoen kontant te koop.

Nuus24, 2010/02/19

we have observed through the
media that their (ANCYL)
conference registration
process was utterly chaotic
and now allegations have
surfaced that the voting
process was rigged.

ANCYL's conference was afflicted by
logistical problems and delegates who
walked out because of alleged rigging of
votes.

Die ANCYL se kongres is
egter geteister deur
logistieke probleme en
afgevaardigdes wat uitgestap
het weens beweerde
knoeiery met stemme.

Nuus24, 2010/05/24

In an exclusive story the
Sowetan reports that security
guards allegedly went on a
killing spree at a mine owned
by the nephew of President
Jacob Zuma and grandson of
Nelson Mandela. The guards
reportedly gunned down at
least 20 people at the Aurora
Mine in Springs, Ekurhuleni,
and left the bodies to rot
underground.

The Sowetan reported in an exclusive story
that security guards went on a wild
shooting spree at the controversial Aurora
mine. The mine is partly owned by
President Jacob Zuma's nephew and
Nelson Mandela's grandson. The guards
reportedly shot dead about 20 people and
hid their bodies underground where
they started to decompose.

Die Sowetan het in ’n
eksklusiewe storie berig dat
sekuriteitswagte op 'n wilde
skiettog gegaan het by die
omstrede Aurora-myn in
Springs. Dié myn word
gedeeltelik besit deur pres.
Jacob Zuma se neef en
Nelson Mandela se kleinseun.
Na bewering het die
sekuriteitswagte Maandag
sowat 20 mense doodgeskiet
en hul lyke ondergronds
versteek waar die lyke begin
het om te ontbind.

Nuus24, 2010/08/12

http://spilplus.journals.ac.za



http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not?

189

corrupt police officers have no
place in the South African
Police Service (SAPS) and they
will be rooted out.

corrupt police officers have no place in the
South African Police Service (SAPS) and
they will be removed.

korrupte polisiebeamptes
geen plek in die Suid-
Afrikaanse polisiediens
(SAPD) het nie en dat hulle
verwyder sal word.

Nuus24, 2010/10/20

The problem is getting worse
and worse and it obviously
places the lives of ordinary
South Africans at a huge risk.

The problem is only getting worse and it
@ places the lives of ordinary South
Africans in danger.

Die probleem raak net erger
en dit plaas die lewens van
gewone Suid-Afrikaners in
gevaar

Nuus24, 2010/10/21

In only one report, commenting on election results, the Afrikaans paraphrase seems more
definite than the English print report:

English print newspaper Afrikaans Nuus24 Original Afrikaans

The ANC polled 37.7 percent, | The ANC polled only 37.7 percent. Die ANC het slegs 37.7% van

die stemme verkry.

Nuus24, 2010/05/27

down from 53 percent in Omission.

2006.

Die ANC het sedert die
verkiesing in April 2009, nog
nie 'n enkele wyk in die Wes-
Kaap gewen nie.

The ANC has not won a ward
in the Western Cape since the
April 2009 national election.

The ANC has not won a single ward in the
Western Cape since the April 2009
national election.

Nuus24, 2010/05/27

If the content is taken into account, the reporting is not on something negative done by the ANC
or one of the party members, but on the fact that the ANC did not perform well in a recent
election. The latter is then emphasised in the Afrikaans version.

To summarise, this investigation produced the same results as the previous investigation: the
reports for the Afrikaans readers are more likely to be framed in a less negative, less intensified
way than the versions meant for the English readers. This occurs regardless of the news genre,
1.e. print media or Internet platform. These results also prove that the previous investigation’s
finding of a more negative, more intensified reframing of Afrikaans reports in the print media
for the English Internet reader is not due to the wish to generate more sensation, but is linked
to the language and/or cultural group: the same less negative, less intensified way of framing
was found in the Afrikaans data, although the Afrikaans stories now appeared on the Internet
platform.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

190 Feinauer

4.3.  News24 — English into English

To see whether the ideological reframing only occurs in interlingual situations, 50
ideologically-coloured news reports were investigated. These were English STs taken from the
two print newspapers, City Press and The Witness, and their English TTs as they appeared on
the Internet as part of the news coverage of News24.

On a more basic level, notions of place, space and time were reconfigured in the process of
transediting the texts for the Internet. This led to somewhat shortened texts throughout, by
omitting all references to specific times, dates and days of the week. Also, all titles of persons
referred to were omitted, and all denominations were abbreviated, e.g. billion vs. bn; million
vs. m. In my opinion, some of these omissions produced better journalism, in the sense that
meaningless and insignificant information, e.g. quotations stating “no comment”, was left out.

Explicitation is another strategy applied to the reframing of the print newspaper texts for the
News24 reader, from which one could deduce that the Internet newsreader might not be as
familiar with the South African situation as the reader of print newspapers. Acronyms used in
print newspapers were either

e written out the first time they were used:
Cosatu vs. Congress of South African Trade Unions;
e labelled by means of brackets:
BEE vs. BEE (black economic empowerment)
NWC [national working committee]; or
e generic words were added after e.qg. titles of newspapers:
Star vs. Star newspaper.

The layout in the Internet version was changed mostly in order to provide an easier read:
paragraphs were adapted into single-sentence paragraphs, and subheadings were inserted so
that the reader could get the gist of the report by only reading the heading and the subheadings.
4.3.1 Headings

Some print newspaper headings tended to be more metaphorical than their Internet counterparts,
which tended to be more descriptive and therefore more neutral:

English print newspaper English News24
UIF to cushion the fall UIF plans to extend benefit period
Zuma: business not the BEE-all of empowerment Zuma concerned about BEE
Lifeline for black farmers KZN to rescue failed land reform farms
Zuma fires fong con Zuma fires conman

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 191

Most of the adaptations leading to a more ideological reframing were found in the recreation of
the headings. It seems that the headings used in print newspapers were more scathing and more
explicit in their criticism than those used on News24. Some of these harsher headings were also
metaphoric, whereas the more descriptive headings tended to be more neutral:

English print newspaper English News24
Cosatu bleeds Cosatu to stem member exodus
Malema’s company scores — again Malema got four deals in one month
Business leaders rule out sympathy strikes Doubts over sympathy strike
State forges a bigger role in the economy Business uneasy over govt intervention

Manuel's letter to Manyi leaves ANCYL fuming Manuel a right-wing force, says ANCYL

How did Guptas qualify for BEE steel deal? Guptas under scrutiny

'Strange time' for Mthembu to be drunk ANC looking into Mthembu arrest
Agliotti: Friendship, business behind Selebi Selebi payments *for friendship’
payments

There were some exceptions where the Internet headings were found to be harsher and more
explicit than those of the reports in print newspapers, albeit not markedly so:

English print newspaper English News24
Mining houses still fail to meet BEE targets Miners fail to meet BEE targets
Firms are failing black youth Firms fail black youth
‘AWB man’ threatened Zuma with snipers 'AWB man' threatens to kill Zuma
Hitting them where it hurts Manyi: 'I'll hit where it hurts'

4.3.2 Reports
Apart from the textual changes already discussed, the content of the Internet reports is identical

to that of the print reports. In only two reports did | find adaptations that could be attributed to
ideological motivation. In the first example quoted here, a sentence was added at the opening

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

192 Feinauer

of the Internet report. This immediately reframes the report in a more negative way, although
the heading suggests a rather positive report.

English print newspaper English News24
Black directors arrive on JSE Black directors arrive on JSE
o If SA continues to neglect the plight of the jobless
the country will go the way of Egypt, according to a
Rhodes University lecturer.

In the other report, which deals with the killing of the AWB leader Eugene Terre’Blanche, the
Internet variation appears more sympathetic towards one of the accused than the print version.
Some lexical items were added to the Internet version. The heading was also slightly adapted:

English print newspaper English News24

Grisly details of Terre'Blanche murder Grisly details emerge of Terre'Blanche killing

Chris Mahlangu (27) listened impassively as Chris Mahlangu, 27, a slender man, listened impassively as
investigating officer Tsietsi Mano testified how | investigating officer Tsietsi Mano testified how the brutality
the brutality of the Easter weekend murder of the Easter Weekend murder had disturbed him.

had disturbed him.

"Accused number two (the minor) said his "Accused number two (the youth) said his (Mahlangu's)
(Mahlangu's) intention was to dismember — intention was to dismember — but thereafter he left it," said
but thereafter he left it," said Mano. Mano.

All in all, it seems as though the reworked Internet versions of the English print reports are less
harsh than their print counterparts. Once again, this defies the suggestion that Internet reporting
tends to exaggerate sensational aspects of public narratives to increase readership. The opposite
is proved here.

4.4 Nuus24/Netwerk24 — Afrikaans into Afrikaans

To complete this investigation, | scrutinised Afrikaans print-newspaper reports and their
corresponding items on the Afrikaans Internet platform, Nuus24/Netwerk24 — also an
intralingual situation. Fifty ideologically-coloured news reports were chosen with the Afrikaans
STs in the print media and the Afrikaans TTs as they appeared on the Internet as part of the
news coverage of Nuus24/Netwerk24.

Almost no changes were found between the two versions; the only adaptations were that the
reports were shortened for the Internet by the omission of all titles of people and most adverbs
and nouns referring to specific dates. Adverbs like yesterday, today and tomorrow were either
omitted or rephrased into nouns, e.g. Monday.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 193

Regarding the layout, the same was found for the intralingual English-into-English adaptations,
in that the Internet version was mostly changed to provide an easier read: paragraphs were
adapted into single-sentence paragraphs and subheadings were inserted so that the reader could
get the gist of the report by only reading the heading and subheadings.

4.4.1 Headings
Most headings were shortened considerably for the Internet version. Other than that, two cases

were found where the headings in Nuus24/Netwerk24 were more explicit, which led to a harsher
impression:

Afrikaans print Original Afrikaans | Afrikaans Nuus24/Netwerk24 Original Afrikaans
newspaper
Billy goes farming in Billy gaan in Zim Controversial businessman Omstrede sakeman kry
Zim boer obtains land in Zim grond in Zim
Beeld, 2010/01/14 Nuus24, 2010/01/14

ANC VIPs spring to ANC-hoés spring op | Malema apparently scolded Malema skel glo
attention when Malema | aandag toe Malema | traffic police verkeersbeamptes uit
phones bel

Nuus24, 2009/11/01
Rapport, 2009/11/02

Malema uses blue light | Malema gebruik Malema speeds with blue light Malema jaag met blou
blou lig lig
Beeld, 2009/11/05 Nuus24, 2009/11/05

In one case, a heading seems more euphemistic in the Internet version because of an added
adverb:

Afrikaans print Original Afrikaans Nuus24/Netwerk24 Original Afrikaans
newspaper Afrikaans
Julius Malema cheats Julius Malema kul | Julius Malema apparently cheats | Malema kul glo Jan
taxman Jan Taks taxman Taks
Rapport, 2010/03/10 Nuus24, 2010/03/07

4.4.2 Reports

Apart from the few textual changes already discussed, the contents of the Afrikaans Internet
reports are identical to those of the Afrikaans print reports. The situation is the same as that of
the intralingual translation for English. In the 50 reports investigated, | found only one
adaptation that could be attributed to an ideological motivation, where a direct quotation from
the print version was omitted at the end of the Internet report. This led to a less harsh report,
although the heading in the Internet text was perceived as being more negative towards Malema:

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

194 Feinauer

Afrikaans print
newspaper

Original Afrikaans

Afrikaans
Nuus24/Netwerk24

Original Afrikaans

ANC VIPs spring to
attention when Malema
phones

ANC-hoés spring op
aandag toe Malema bel

Rapport, 2009/11/02

Malema apparently
scolded traffic police

Malema skel glo
verkeersheamptes uit

Nuus24, 2009/11/01

""Who do you think you
are? Don't you realise |
am Julius, president of
the Youth League? |

“Wie dink julle is julle?
Besef julle nie ek is
Julius, president van die
jeugliga, nie? Ek weet

Omitted

know some of you hate van julle haat my.”
me."'

— mnr. Julius Malema
- Mr Julius Malema to aan verkeersheamptes

traffic police.

Rapport, 2009/11/02

Because of the very few differences found between the Afrikaans print and Afrikaans Internet
reports, no argument could be made for a more sensational reframing of Internet reports by the
editorial team dealing with these intralingual transeditings.

5. Conclusion

Baker (2006:19) emphasises that the way in which texts are framed focuses on the power and
function of narratives, rather than their structural make-up. The emphasis is therefore on the
fact that narrative shapes people’s views of rationality, of objectivity, of morality and their
conceptions of themselves and others. It is also important to consider the fact that I, as the
researcher, am not unaffected by the narratives that form my own sentiments of the world and
the events that shape my life. Baker reminds scholars that “[t]he ethical systems by which we
judge cultural narratives are themselves cultural narratives” (Ryan 2003 in Baker 2006:129).
As such, a similar investigation by other researchers might result in different findings.

It is therefore important to realise the responsibility the editing team has in this news
environment where they have the power to shape the minds of their readership by means of the
narratives they create. My research has found a definite reframing of information for the English
and Afrikaans readerships, regardless of the genre of media platform used; in other words,
frame ambiguity does occur between these two readerships. For the Afrikaans readership, the
reports were phrased in more neutral terms, or they were less sensational, less harsh and less
negative than their English counterparts. Bear in mind that all the print newspapers and the two
Internet news platforms belong to the same publishing house, Media24: the different treatment
of the news aimed at the two language groups thus has to be a conscious in-house decision. The
ideological component is one of the main role-players in the manipulation of texts, and here it
seems to be the main reason for the reframing of the media reports for the readerships of the
two language groups. Ideology is seen to be the “grillwork of form, convention and belief which
orders our actions” (Jameson in Lefevere 1992:16). Ideology also refers to ideas, value concepts
and assumptions, which can be cultural or political and are related to the power and authority
of persons and institutions in a specific society. Abdulla (in Aksoy 2001 in Feinauer 2008:222)

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 195

mentions that ideology refers to the propositions and assumptions we hold consciously and
unconsciously about ourselves which guide our actions (own emphasis).

This rechannelling of information for the English reader in News24 (mainly in interlingual
transediting from Afrikaans into English) and for the Afrikaans reader in Nuus24/Netwerk24
(mainly in interlingual transediting from English into Afrikaans) could possibly be ascribed to
the following: since the Afrikaans press was considered the official mouthpiece of the National
Party and its infamous policy of apartheid, they do not want to come out too strongly in
Afrikaans against ANC-ruled South Africa. Unburdened by this stigma, the English press —
especially a newspaper with a majority black readership and a black editor like City Press — has
fewer reservations about painting a much bleaker picture of the news.

Another reason for the Afrikaans media to frame post-apartheid South Africa in a more positive
way could be that many white Afrikaans citizens, especially males aged 45 and above, are
feeling marginalised and vulnerable in post-apartheid South Africa. They have had to go
through a profound psychological adaptation in making sense of their situation and function in
a rapidly-changing environment. In a relatively short time, they have lost their position of
power, control and authority. See Steyn (2001) for a description of the five dominant post-
apartheid narratives among white Afrikaans-speaking people, namely:

still colonial after all these years;

this shouldn’t happen to a white person;
don’t think white, then it’s all right;

a whiter shade of white; or

under African skies, or white, but not quite.

Therefore the Afrikaans media do not want to pour oil on the already-burning fire.

This research could and should be extended to include an investigation into the reframing — or
lack thereof — of both Afrikaans and English print newspaper reports published on the isiZulu
Internet news portal l1zindaba News24, which also belongs to Media24. Further research could
entail developing a model according to which this type of reframing can be done, or could
determine whether existing models in Translation Studies could be applied. Compare here the
use of Nord’s looping model by Van Rooyen (2011) and Van Rooyen and Naudé (2009).

References

Average issue readership of newspapers and magazines-profile. 2009. Available online:
http://www.saarf.co.za/AMPS/technicalreport-2009A/data%?20files/Amps/Tot-dol.pdf.
(Accessed 20 March 2010).

Baker, M. 2006. Translation and conflict. A narrative account. London: Routledge.
Baker, M. 2007. Reframing conflict in translation. Social Semiotics 17(2): 151-169.
Bell, A. 1991. The language of news media. Oxford UK and Cambridge MA: Blackwell.

Bielsa, E. and S. Bassnett. 2009. Translation in global news. London and New York: Routledge.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/
http://www.saarf.co.za/AMPS/technicalreport-2009A/data%20files/Amps/Tot-do1.pdf

196 Feinauer

Bruner, J. 1991. The narrative construction of reality. Critical Inquiry 18(1): 1-21.

Chen, Y. 2009. The construction of ‘self” and ‘other’ in transediting of news texts concerning
political conflicts. Unpublished paper read at 3rd IATIS Conference, July 2009: Melbourne.

Fairclough, N. 1995. Media discourse. London: Arnold.

Feinauer, I. 2008. Hijacking the source text: The power of the translator. In B. Lewandowska-
Tomasczyk and M. Thelen (eds.) Translation and meaning Part 8. Maastricht: University Press
Maastricht. pp. 219-233.

Fisher, W.R. 1984. Narration as a human communication paradigm: The case of public moral
agreement. Communication Monographs 51: 1-22.

Fisher, W.R. 1985. The narrative paradigm: In the beginning. Journal of Communication 35(4):
74-89.

Fisher, W.R. 1987. Human communication as narration: Toward a philosophy of reason, value,
and action. Columbia: University of South Carolina Press.

Fox, O. 2009. The role of translation and interpretation in the shaping of a reader’s view of
world events: The press and the Falklands War. Unpublished paper read at 3rd IATIS
Conference, July 2009: Melbourne.

Gambier, Y. 2006. Transformations in international news. In K. Conway and S. Bassnett.
Translation in global news. Proceedings of the conference held at the University of Warwick,
23 June 2006. UK: University of Warwick.

Gopinathan, G. 2006. Translation, transcreation and culture. In T. Hermans (ed.) Translating
others: Volume 1. Manchester: St Jerome. pp. 236-256.

History and Development, 2010. Naspers Company History. Available online:
http://www.naspers.com/Company History.cfm?content=2651&intParentContentid.
(Accessed 21 February 2010).

Johnson, S. and A. Ensslin. 2007. Language in the media: Representation, identities,
ideologies. London: Continuum.

Kang, J-H. 2007. Recontextualization of news discourse: A case study of translation of news
discourse on North Korea. In S. Cunico and J. Munday (eds.) Translation and ideology:
Encounters and clashes 13:2. Amsterdam: John Benjamins. pp. 219-242.

Lefevere, A. 1992. Translation, rewriting and the manipulation of literary fame. New York:
Routledge.

Mediaclubsouthafrica, 2011. The press in South Africa Available online:
http://www.mediaclubsouthafrica.com/index.php?option=com_content&view=article&id=73
%3Apress&catid=36%3Amedia_bg&Iltemid=54. (Accessed 22 May 2011).

Momberg, J. 2010. Personal e-mail correspondence with News24 editor-in-chief. 8 April 2010.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/
file:///C:/Users/Robyn%20Berghoff/Desktop/2nd%20round%20SPIL/bbr_tsb.cgi%3fcmd=show&publ_id=13922
file:///C:/Users/Robyn%20Berghoff/Desktop/2nd%20round%20SPIL/bbr_tsb.cgi%3fcmd=show&publ_id=13922
http://www.mediaclubsouthafrica.com/index.php?option=com_content&view=article&id=73%3Apress&catid=36%3Amedia_bg&Itemid=54
http://www.mediaclubsouthafrica.com/index.php?option=com_content&view=article&id=73%3Apress&catid=36%3Amedia_bg&Itemid=54

Are South African print newspaper narratives reframed for Internet news portals or not? 197

Oldewage, H. 2011. Personal e-mail correspondence with Nuus24 editor-in-chief. 20 May
2011.

Somers, M.R. and G.D. Gibson. 1994. Reclaiming the epistemological “Other”: Narrative and
the social constitution of identity. In C. Calhoun (ed.) Social theory and the politics of identity.
Oxford UK and Cambridge MA: Blackwell. pp. 37-99.

Steyn, M. 2001. Whiteness just isn’t what it used to be: White identity in a changing South
Africa. New York: University of New York Press.

Tymoczko, M. 2007. Enlarging translation. Empowering translators. Manchester: St Jerome
Publishing.

Van Rooyen, M. and J.A. Naudé. 2009. A model for the translation of news agency texts (Sapa)
for radio (OFM) news. Communicatio 35(2): 251-275.

Van Rooyen, M. 2011. A mediation model for the translation of radio news texts in a
multicultural newsroom. Southern African Linguistics and Applied Language Studies 29(1):
17-29.

http://spilplus.journals.ac.za


http://spilplus.journals.ac.za/

